Yopiciowy ja od sierpnia 2015 jestem gotowy do podłączenia i dmuchnięcia. Nie mam założonego tylko orurowania i paska na kompresorze. Problem polega na tym, że choć mam złożoną serię 4g93 z sohc z czapą na mivecu skręcone arpami to boję się o wytrzymałość korb i panewek (te ostatnie były założone nowe). Chciałem dmuchać okolice 1bara bo tyle pompuje eaton m62 (a nawet więcej jak się doczytałem ale wtedy pewnie robi za mega farelkę przy okazji) ale z obawy o korby i panewki przez głowę przewijały mi się pomysły jak zmiana bloku na ten z 4g94 z wałem z 93 i dłuższymi korbami. Dorobienie natrysku na denko tłoka ale po przeliczeniu wszystkiego oraz chłodnej kalkulacji ile by to wyszło i ile poszło w ten silnik wcześniej.... No i stoję w miejscu. DET 3,tłoki z sohc, uszczelka 0,3mm z gdi z dorobionym dodatkowym kanałem pod mivec. IC mam wystarczający. Stopień sprężania ktoś tam liczył ale mi się wydaje, że jest wyższy niż 9,5 a rozbierać tego nie ma sensu bo jak rozbiorę to już złoże to na bloku z 94 nawet bez zmiany wału ale to już takie koszty, że wolę inwestować w 4g63T.
Piorun, korba z 4g94 jest dłuższa od tej z 4g93 bo ma 153mm długości. W 4g93 ma 133,5mm.
Korba z 94:
A tu razem z tłokiem:
edit: Zagadka rozwiązana - korba po prawej na zdjęciu jest z mazdy 1,6 turbo.... heh sam Ci pisałem na PW, że ludzie dają te korby do gsr`a...
Pozostaje kwestia wagi ale to jak Ci pisałem na spokojnie .
Z tego co wyczytałem na Malezji wariaci pompują na oem korby z gsr`a 1,4 bara - dla mnie to szaleństwo. Wyczytałem też, że 0,8-0,9 bara na co dzień powinny znieść (12-14psi). Więc jeżeli w N/A są te same to w tej chwili najbardziej boje się o brak natrysku na denko tłoka oraz panewki. Reszta w rękach stroiciela. Stukowe podobno gorsze w małym doładowaniu jak porządnie wystrojone wyższe doładowanie.
to widzisz gsr ma 133.25 korbe, w pw wysłałem ci link do pewnej strony pare dni temu i seryjny numer korby pokazał w wujku google właśnie taką co po prawej stronie, ale tamta z linku była do lancera 2002-2007 o ile pamiętam. jak widać różnorodność 1.8 w mitsubishi aż przeraża , na tej ciękiej dłuższej co pokazałeś to bym się bał wogle jakiegokolwiek dmuchnięcia bo to nie nużki kury , tylko bociana. p.s. ci z Malezji to wariaci, i to na maxa, wiem co 1.3 bara robi z korbami od Gsr, widziałem już nie jedną , no ale oni moją bardzo duży dostęp do części i chyba mogą sobie na to pozwolić , ja bym nie ryzykował. Pierwsza budowa silnika kosztowała mnie 6500pln , zawiódło coś, teraz wpakuje kucizne i..... nie chce pisać o kosztach, drogo!!!! ale raz się żyje
RoXall, 9,5 to spoko do ogarnięcia przy strojeniu. Jak masz jeszcze porządny IC to bym spróbował. Fakt, że korba cieniutka, szkoda że dałeś taka cienką uszczelkę, mogłeś chociaż 0,45 wsadzić. A może spróbuj z 0,7 bar. Ludzie z RPW tyle zalecają max na seryjnych gratach. No i weź się w końcu pochwal w temacie tym cudem.
IC z Renault Master. Nie bardzo miałem wpływ na to co siedzi w silniku, więcej na żywo . Teoria była taka, że skoro tłoki z 1,8sohc to odprężenie konkretne więc taka uszczelka. Celuje w takie właśnie doładowanie 0,7 - 0,8 bar max i tu już bym się bał a i tak potrzebuje odpowiedniego koła pasowego. Według moich wyliczeń na seryjnym uzyskam 0,46bara ale to teoria bo kompresor nie ładuje cały czas tyle samo. Ze wzrostem obrotów przepompowuje więcej powietrza ale i sam silnik go więcej potrzebuje. Wykresy eatona są dla mnie zagadką bo nie ma odniesienia co do doładowania i nie jest tu problemem przeliczenie jednostek z przepływu na ciśnienie.
Z Eatona m62 ludzie pompują ponad 1 bar ale teoretycznie pracuje on na 50% ponieważ wyjściowe ciśnienie to max 1,8 bara ale z kolei zalecane obroty kompresora to max 14-16 tys. W mercedesie silnik ma odcinkę przy 6000obr co daje przy seryjnych kołach ratio 1,85. Ludzie wpychają tam kity zwiększając ratio do 2,2 co daje doładowanie w wysokości 0,98 bara przy 13200obr samego kompresora (silnik 6000 x 2,2). Ratio nie powinno przekraczać 2,35. Zresztą nie wiem czy wtedy to już nie mega farelka... 0,7 bara powinno być ok przy użytkowaniu tego z głową, odpowiednim wystrojeniu i wgraniu procedury startowej. Musze zdjąć pokrywę i sprawdzić czy zawory nie spotkają się z tłokami przy odpaleniu miveca choć podobno było to sprawdzane... Wolałbym to sprawdzić sam. Tłok miveca jest garbaty bardziej od 1,6 z kolei ten z 1,8 sohc jest prawie płaski i jest podobno inny niż w gti nawet. Kiedyś to liczyłem, gdzieś mam zapiski i chyba różnica jest ok 1ccm. W łapie go nie miałem ale wydaje mi się po zdjęciach, że nawet wklęśnięty. Stopień sprężania więc jest niższy choć uszczelka ta sama co w mivec 1,6. Pozostaje kwestia wycięć pod zawory... "nowych" choć seryjnych panewek oraz kurzych łapek . Stopnia sprężania nie sprawdzę bo nie rozbiorę silnika jeśli stwierdzę, że zawory są bezpieczne - szkoda roboty i kasy. Uszczelka 0,3mm z gdi z wysp + dodatkowa robota => dorobienie w niej kanału chłodzącego.
Ile wytrzymują seryjne tłoki z 4g93 sohc, lub z dohc gti? Masz ktoś jakieś info? Moc ich nie zabije boję się momentu obrotowego choć jedno idzie z drugim w parze ale też na mocy mi nie zależy a właśnie na samym momencie. Pierwsza i tak powie papa panewka a potem korba. Na chorym mocach mi nie zależy od tego mam 4g63T.
Dla potomnych, specjalnie rozgraniczyłem posty: Dla wszystkich, którzy myślą o kompresorze m62 lub m45 i chcą policzyć doładowanie:
Kompresor Eaton M62: Objętość powietrza pompowana przy jednym pełnym obrocie osi (Displacement): 1.035 litra = 1035cc Maksymalne ciśnienie wyjściowe (Max. Outlet Pressure): 2.0 Bar Maksymalne stałe obroty/chwilowe (Max Speed Cont (inst.): 14,000 (16,000) Wydajność przy max prędkości (Flow at Max. Speed @ 1.8 Bar): 810 metrów sześciennych / h
Dane samochodu:
Pojemność silnika (Ve): 1834cc (4g93 dohc mivec/GTi) Max obroty (Rmax): 8000-8200rpm Średnica koła na kompresorze: 100mm Średnica koła pasowego napędzającego kompresor poprzez pasek: 130mm (muszę zmierzyć ale wydaje mi się, że jak u Bosnao 130mm)
Obliczanie doładowania:
Przełożenie (Ratio) = średnica koła pasowego / średnica koła kompresora Ratio = 130/100=1.3 - czyli na jeden obrót koła pasowego wykonywanych jest 1.3 obrotu koła kompresora.
Objętość pompowanego powietrza (V) = Ratio * Displacement V = 1.3x1035 = 1345,5 ccm - tyle powietrza dostaje się do cylindrów po jednym obrocie kompresora
Obliczenie nadmiaru powietrza: Nadmiar Powietrza (dV) = V - Ve/2 = 1345,5-1834/2 = 428,5 ccm
Przy okazji max prędkość kompresora: Max prędkość kompresora (Rkmax) = Ratio * Rmax = 1.3*8000 = 10400 rpm.
-----
Kompresor Eaton M45: Objętość powietrza pompowana przy jednym pełnym obrocie osi (Displacement): 0.750 litra = 750cc Maksymalne ciśnienie wyjściowe (Max. Outlet Pressure): ?? Bar Maksymalne stałe obroty/chwilowe (Max Speed Cont (inst.): ?? Wydajność przy max prędkości (Flow at Max. Speed @ 1.8 Bar): ??
Dane samochodu:
Pojemność silnika (Ve): 1834cc (4g93 sohc) Max obroty (Rmax): Zakładam 6000rpm Średnica koła na kompresorze: 69,4mm - zakładamy 70mm Średnica koła pasowego napędzającego kompresor poprzez pasek: 130mm (info od Bosnao 130mm)
Obliczanie doładowania:
Przełożenie (Ratio) = średnica koła pasowego / średnica koła kompresora Ratio = 130/70=1.85 - czyli na jeden obrót koła pasowego wykonywanych jest 1.85 obrotu koła kompresora.
Objętość pompowanego powietrza (V) = Ratio * Displacement V = 1.85x750 = 1387,5 cc - tyle powietrza dostaje się do cylindrów po jednym obrocie kompresora
Obliczenie nadmiaru powietrza: Nadmiar Powietrza (dV) = V - Ve/2 = 1387,5-1834/2 = 470,5 cc
Przy okazji max prędkość kompresora: Max prędkość kompresora (Rkmax) = Ratio * Rmax = 1.85*6000 = 11100 rpm.
To oczywiście teoria, w praktyce manometr pokaże co i jak. U Bosnao doładowanie jest wyższe bo 0,6 bara. Poprawkę należy trzeba wziąć i na to, że wyżej jest odcinka zapewne ale i same kompresory nie ładują non stop liniowo tyle samo.
Ostatnio edytowano 4 kwi 2017, o 21:18 przez RoXall, łącznie edytowano 2 razy
"The 4G93 SOHC engine at around 13 psi is good for around 180kw at the flywheel at the extreme." ~RPW DOHC na tym samym ciśnieniu da ok 200kW czyli tyle wytrzymają wg. nich bez problemu. Tylko to się tyczy odprężonego silnika na 9:1. Tłoki z SOHC 1.6 do 15psi a korba do 12psi. Nie wiem jak z G93 bo nie znalazłem, ale myślę że podobnie.
Ciśnienie sprężania w cylindrze 0,89bar i 9:1 - 3,28MPa- zalecany max przez RPW 0,7bar i 9,5:1- 3,17MPa- przewidywany u Ciebie 0,55Bar i 10:1- 3,09MPa - to mój setup