Strona 1 z 1

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 22 paź 2013, o 13:10
przez wiewiórka
Ulice pełne są podobnych do siebie samochodów, które nie zwracają na siebie niczyjej uwagi. Nic więc dziwnego w tym, że nie brakuje takich zmotoryzowanych, którzy pragną wyróżnić się w drogowym potoku szarości. Jednym ze sposobów na taki efekt jest tuning, czyli wyposażenie samochodu w nieprzewidziane przez producenta akcesoria i dodatki. Tuning może dotyczyć parametrów i własności jezdnych auta lub jego wyglądu. Ten drugi, tańszy i bardziej efektowny, może jednak zostać zakwestionowany przez pierwszy napotkany patrol policji. Czego miłośnikom tuningu robić nie wolno?

Niektórzy zmotoryzowani tuningowanie aut odbierają jako przejaw własnego stylu, krzyk mody, wyrażenie swojej indywidualności i niezależności. Dla nich taka zabawa ma przede wszystkim wymiar estetyczny. Chcą oni w ten sposób wykreować jedyny, unikalny egzemplarz danego modelu. Tuning optyczny ma na celu zmianę wyglądu samochodu z zewnątrz i we wnętrzu. W środku aut możemy zmienić praktycznie wszystko, poczynając od foteli, kierownicy, dźwigni zmiany biegów, tapicerki, wymiany zegarów, zamontowania dodatkowego podświetlenia jak również montażu ekranów LCD, wstawiania sprzętu audio, itd. Przy zmianach zewnętrznych auta najczęściej spotykamy się z zastosowaniem efektownych aluminiowych obręczy, montażem sportowych tłumików, stosowaniem różnych dekoracji, progów, spojlerów, zderzaków. Możliwości wprowadzenia przeróbek jest naprawdę mnóstwo, a wszystko zależy od zasobów finansowych i fantazji klienta. No, prawie wszystko.
Prawo polskie nie zabrania dokonywania tuningu pojazdów. Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia nie zagrażają bezpieczeństwu zarówno osób nim jadących, jak też pozostałych uczestników ruchu. Zanim rozpoczniemy dokonywanie przeróbek w naszym samochodzie warto zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a także z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. W obu rozporządzeniach znajdują się wytyczne na temat tego, jak pojazd powinien być skonstruowany. Pamiętać należy, aby do dokonywanych przeróbek podchodzić z rozsądkiem. Zanim wymienimy jakikolwiek element naszego samochodu na „sportowy”, koniecznie sprawdźmy, czy posiada on homologację.
Dokonując modyfikacji pojazdu trzeba uwzględnić najważniejsze zasady określone prawem. Stuningowany samochód nie może mieć ograniczonej widoczności z przodu i z boku pojazdu. W przypadku przyciemnienia szyb wartość współczynnika przepuszczania światła dla szyb przednich bocznych musi być większa niż 70 proc., a w przypadku przedniej szyby co najmniej 75 proc. Jeśli liczycie na to, że policja nie będzie mogła tego zbadać, możecie się nieprzyjemnie rozczarować. Coraz więcej patroli dysponuje potrzebnym do tego urządzeniem. Nie można również oklejać szyb folią, która odbija światło, ponieważ może to oślepiać innych kierowców.

Jeśli zmieniamy pasy bezpieczeństwa, muszą mieć one punkty kotwiczenia w miejscach przewidzianych przez producenta pojazdu. Przy wymianie kierownicy - oczywiście na homologowaną - zadbajmy o to, aby miała ona sprawny klakson, jeśli przycisk sygnału dźwiękowego nie jest umieszczony np. na dźwigni kierunkowskazów. Zmieniając lusterka boczne, należy pamiętać, że muszą one gwarantować odpowiednią widoczność do tyłu - wyroby przeznaczone na angielski rynek nie spełnią tego wymogu. Nie możemy też jeździć tylko z jednym lusterkiem.

Montując felgi i opony inne niż fabryczne należy zadbać, aby nie wystawały po za obrys pojazdu. To zła wiadomość dla wciąż dość licznych wielbicieli Volkswagenów Golfów II generacji doprowadzonych zmianami na skraj rozpoznawalności modelu. Połowa z tak bezpardonowo potraktowanych egzemplarzy posiada zbyt szerokie felgi i opony. Mamy również złą wiadomość dla miłośników kreowania wyglądu za pomocą szpachli. Elementy stworzone w ten sposób często spotkać można na zderzakach i progach. Tymczasem, jak mówią przepisy, zderzaki powinny być dobrze zamocowane i wytrzymałe. Ponadto nie mogą mieć ostrych krawędzi i powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innych uczestników ruchu. Muszą być bezpieczne dla pieszych w razie wypadku.

Jak jeszcze garażowych tunerów ogranicza prawo? Tablica rejestracyjna pojazdu powinna znajdować się w miejscu widocznym. Nie można dokonywać zmian oświetlenia tablic rejestracyjnych, kolor światła musi być biały i padać na tablicę, nie może oślepiać innych użytkowników. Dokonując zmian w lampach auta trzeba pamiętać, iż zabronione jest umieszczanie na kloszach lub źródle światła elementów, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę. Nie wolno montować w reflektorach przeznaczonych do zwykłych żarówek lamp ksenonowych, ani używać niehomologowanych żarówek halogenowych, mających imitować ksenony. Układ wydechowy musi być zakończony tłumikiem, wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawa stronę. Samochód taki musi przejść kontrolę emisji spalin i głośności.

Tuning samochodu powinien mieścić się w granicach rozsądku jak również musi być zgodny z obowiązującymi przepisami. Trzeba pamiętać, iż nadmierne oraz nielegalne przeróbki pojazdu skutkują odmową podbicia badań stanu technicznego pojazdu. Ponadto zabronione jest poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych, pojazd taki stanowi zagrożenie dla użytkownika oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Konsekwencją nielegalnych przeróbek jest zatrzymanie dokumentów pojazdu. Policja może również nałożyć mandat oraz grzywny na użytkowników naruszających unormowania prawne.


źródło: moto.wp.pl

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 22 paź 2013, o 21:50
przez GrzesiekTNT
Kurcze chyba nie mogę jeździć swoim Coltem.... :-(

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 22 paź 2013, o 23:19
przez Kleju
Trochę to wszystko na siłę napisane... Tak chyba żeby zapełnić lukę, ktoś się chciał wykazać. Niestety to PL i tutaj można nawet sobie opona z traktora do auta założyć a przegląd przejdzie za flaszke...

To mnie rozbawiło:
...Zanim wymienimy jakikolwiek element naszego samochodu na „sportowy”, koniecznie sprawdźmy, czy posiada on homologację...


Gdyż nasze "dziwne" państwo pozwala firmom handlowym sprowadzać podróbki markowych producentów (advan, takata, bride itd), na których produktach są chińskie "homologacje" ksero :lol: Nie warte nawet paczki 100g ryżu :D Np na każdych pasach fake Takata jest ten sam nr seryjny :lol:

...Jeśli zmieniamy pasy bezpieczeństwa, muszą mieć one punkty kotwiczenia w miejscach przewidzianych przez producenta pojazdu...


Guzik prawda :P Jeżdżąc np w szelkach 4-ro pkt dostaniemy mandat za niezapięte pasy, które są na standardowym wyposażeniu auta :D

...Nie możemy też jeździć tylko z jednym lusterkiem...


Ciekawe, ale chyba nie ma takiego przepisu. A jak będę miał fiata125 z roku 1967, który nie ma lusterka bocznego od strony pasażera, to co wtedy?

Re: Odp: Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 06:58
przez Kct
Wiwi mam wrażenie że nie do końca wiesz co kopiujesz, a wp nie do końca wie co pisze, strasznie naciagany tekst. Rzeczywistość jest taka jak pisze Kleju a nawet gorsza :-)

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 08:06
przez wiewiórka
Kct - mam wrażenie, że nie do końca wiesz, czemu założyłam ten temat. :) i chcesz zrobić ze mnie głupka.

Tekst, owszem, jest skopiowany z wp, lecz nie jest to tekst tego portalu. Jest to artykuł z pisma motoryzacyjnego zamieszczony tylko przez wp.
Na forum jednak nie może znaleźć się tekst skopiowany z czasopisma, bo nie posiadamy takich praw i naruszamy czyjeś prawa. Kopiowanie z wp pozwala mi na zamieszczenie tej treści.
Nie zapominajmy, że na forum jest cała masa użytkowników, którzy takie artykuły czytają opublikowane w prasie i właśnie Kleju swoją wypowiedzią wnosi bardzo dużo.
Czekam na następne wypowiedzi :)

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 08:59
przez Tovija
A ja nie mam auta. Param pom pom :D

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 17:56
przez Lala
Znaczy się mój gofer nie nadawał się do jazdy:d te prawo jest popie*****nr:d

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 18:17
przez Kct
wiwi napisał(a):Kct - mam wrażenie, że nie do końca wiesz, czemu założyłam ten temat. :) i chcesz zrobić ze mnie głupka.


Broń boże, bardzo Cie lubie, choć nie poznałem na żywo (jeszcze :)) tylko przez czytanie postów, ale masz racje, nie mam pojęcia czemu służy ten temat, bo ten artykuł to bełkot

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 18:56
przez wiewiórka
Ten bełkot ma służyć temu, żebyście go zjechali w sposób konstruktywny, tak jak to zrobił Kleju
Artykuł w piśmie motoryzacyjnym mogło czytać wielu naszych Żuczków. Trzeba ich jakoś przygotować do odparcia ataków niektórych porypanych policjantów drogówki.
Nie raz czytałam na forum, jak Młode Wilki potrafią dać ciała przez zaskoczenie.
Ba, nawet ja siedząc za kółkiem od 81r. nie zawsze potrafiłabym zachować trzeźwość umysłu.
Często w tym dziale wrzucam i będę wrzucać takie przeklejki z sieci bez własnego komentarza. Zresztą przyznam szczerze, że od Was też wiele uczę :)

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 19:27
przez Kct
W tym artykule nie ma co komentować, jeśli ktoś ma prawo jazdy to znajomość przepisów i kodeksu drogowego go obowiązuje, nie tylko w wybiórczych przypadkach, to że za ciemne szyby z przodu, ostre krawędzie czy felgi za obrysem poleci dowód wie każdy kto się tego podejmuje. Komentarza wymagają pasy i kierownica bo pasy mogą mieć E, FIA i paszport polsatu a jak nie zapniemy seryjnych to mandat będzie. A kierownica może nawet nie leżeć obok homologacji i nikt nam jej nie każe ściągać żeby obejrzeć znaczek, byle titała.
Reszta wynika z przepisów, które każdy znać powinien, bo inaczej jak może nazywać siebie kierowcą?
Rozmawiałem kiedyś z policjantem z którym stałem podczas obstawiania safety rajdu wisły, gość z drogówki, pytam co z tylną kanapą, czy można wyjąć i jeździć bez, a on, że można, ale jak trafie na upierdliwego to mi i tak dowód zabierze, także ponad przepisy trzeba też pamiętać, o kraju w którym mieszkamy.

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 23 paź 2013, o 21:36
przez piorun
Co z tymi pasami?? Jeśli masz szelki homologowane to mandat za niezapięte dostaniesz??? Przecież taka modyfikacja to służy bezpieczeństwu a nie widzi mi się. Takie numery to chyba tylko w Polsce. Ciekawe czy za Klatke z hologacją też papiery zabierają?

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 24 paź 2013, o 09:49
przez Kct
O klatce nie słyszałem, więc się nie wypowiadam, w zasadzie konstrukcji nie zmieniasz więc papierów od rzeczoznawcy nikt wołać nie powinien, ale nie wiem.
Mandat za zapięte szelki to fakt, znam osobę która dostała taki, jak zapytała się czy nie można to jej odpowiedzieli, że można jak na szelki zapnie zwykłe pasy :lol: to taki przypadek, który znam z mojego otoczenia, a sądze, że nie odosobniony bo internet jest pełen takich historii
Ja sam zapinam podczas normalnej jazdy zwykłe pasy, bo zapinanie szelek jest dla mnie uciążliwe

Tuning samochodu: co jest zabronione

PostNapisane: 24 paź 2013, o 15:42
przez Kleju
Kct napisał(a):...bo zapinanie szelek jest dla mnie uciążliwe


I jazda w nich też ;) Nie wyobrażam sobie po mieście jeździć w szelkach :) Nawet dobrze głowy nie można obrócić :D Kiedyś na torze pozapinałem się, a później nie mogłem sięgnąć, żeby drzwi zamknąć :lol:

Co do klatki, jak się trafi upierdliwy policjant to zabierze dowód. Tak samo za brak kanapy, czy całego tyłu. Jedyna opcja, żeby to było legalne, to na wybranych SKP można dostać papier (po przeglądzie) na auto z klatką (zał J) i 2-osobowe.
Wtedy taki policjant może nam nas$@%^ :P