Przejdź do zawartości

 
    Strona główna forum ‹ Dyskusje motoryzacyjne ‹ Dyskusje ogólne
  • Zmień rozmiar tekstu
  • Drukuj
    • Regulamin • • • FAQ

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Ogólne rozmowy związane z motoryzacją.
Posty: 5 • Strona 1 z 1

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Postprzez Usucki » 11 paź 2018, o 20:06

Witajcie,
W jednym z tematow wypowiedzialem się na temat maglownicy i wspomnialem o tym ze pracowalem tam kiedys. Byliscie tym zainteresowani wiec napisze o tym :).

Obrazek

W firmie o ktorej nie moge powiedziec, ale pilne osoby znajda ta informacje :D, pracowalem 2 lata. Bylem przydzielony na stale na linie Rack BMW. Jak mozna się domyslec, produkowane tam byly czesci do BMW, ale tez nie tylko. Oprocz tego byly to firmy takie jak Mini i chinskie firmy blizej mi nieznane. Racki produkowane byly w wersji lewej i prawej (dla Japonii, Wielkiej Brytanii i innych krajow gdzie ruch jest lewostronny).

Sama linia dzielila się na maszyny o ktorych zaraz napisze.

1. Surowy produkt
Surowy produkt otrzymywalismy z huty Francji. Po drodze mielismy tez probki stsli lozyskowej z Hiszpanii ale nie zdala ona egzaminu i firma prawie stracila z tego powodu klienta. Majac na mysli surowy produkt, oznacza to ze byl to dlugi walec o srednicy okolo 2.5cm. Kazdy z jego koncow mial gwint wewnetrzny. Umieszczane byly one w tzw. wannach po okolo 200szt. Kazda wanna byla oznaczona lootem, na ktorym byl zapisany numer partii, wytopu i innych ogolnie nieprzydatnych informacji. Przynajmniej dla zwyklego operatora. Ogolnie, 1 czesc produkowana jest w zaleznosci od modelu od 29 do 36 sekund. Czas pracy na wszystkich maszynach jest zblizony

Obrazek
Obrazek

2. Szlifierka
Surowy produkt przekladalismy z wanien na podajnik. Za posrednictwem czujnikow szlifierka wyrzucala pojedynczo czesci na tasme. Ta prowadzila do szlifierki. Maszyna ogolnie niebezpieczna, bo wyobrazcie sobie ze w srodku czesc jest szlifowana na tzw. szynie a pomiedzy nimi znajdowaly się 2 kola. Pierwsze z nich nazywalo się Szlifierskie (inaczej, potocznie nazywane kolo duze). Nowe kolo mialo promien okolo pol metra i wazylo ponad pol tony i obracalo się 3200 razy na minute. Tak wiec jego sila bezwladnosci byla kosmicznie duza Scieralo ono powierzchnie walca o okolo 0.9mm. Drugie kolo, tzw. male, to kolo regulacyjne. Krecilo się ono dużo wolniej bo kilkadziesiat razy na minute i w strone przeciwa do kola szlifierskiego. Wymiary finalne, w tej i pozniejszych maszynach musialy się wahac w przedziale kilku lub kilkudziesieciu mikronow w zaleznosci od maszyny. Szlifierka miala zakres -10/+10 mikronow. Dla informacji. Mikron to jedna tysieczna milimetra. Dla ulatwienia: 1000 μm = 1 mm czyli 1μm to 0.001 mm.

Obrazek

3. Drake czyli zaawansowana frezarka
Czesci, ponownie po szlifierce wjezdzaly na tasme, a stamtad do Drake,a. Czesc wiezdzala do imadla hydraulicznego. Zatrzymywala się na czujniku dystansu. Jezeli wszystko bylo OK to imadlo się zamykalo. Na czesc schodzi z gory frez z zebami. W zaleznosci od modelu bylo ich od 26 do 29. To od ich ilosci zalezy to jak mocny skret maksymalny ma auto. Natomiast sam frez zrobiony jest z wolframu. Do tego aby uzyskac porzadana glebokosc na konkretnych zebach, producent uzywa roznich substancji nanoszonych prawie jak farba ale metoda "gazowa". Niestety ale technologia obrobcza nie jest w stanie stworzyc idealnego narzedzia dlatego stosuje się to "malowanie". Finalny kolor freza jest zalezny od substancji jakie uzyje się przy produkcji. I tak np. BMW mialo grafitowe, linia produkujaca racki do aut francuskich - zolte. Tutaj operaor ma szereg rzeczy do ustawienia, czyli glebokosc (OVERPIN) na srodkowym zebie, kat, dystans, a takze odpowiednia roznice pomiedzy overpinem a 3 zebem od lewej i prawej strony.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Grawerka
Zaraz po wyjsciu sztuk z drake, czesci trafiaja do grawerki. Kazda czesc ma unikalny kod kreskowy. Do niego przypisywane są godziny i parametry kazdej maszyny przez jaka przechodzi czesc. System nazywal się trace ability

Obrazek
Obrazek

5. Myjka
Kolejny przystanek to myjka. Jak mozna się domyslec, odpowiada ona za mycie czesci. Musza byc one czyste od oleju poniewaz trafiaja one do....

6. Hartownica
Jak mozna się domyslec, hartownica hartuje xD. Proces hartowania ma na celu utwardzenie metalu (samo hartowanie do podgrzanie metalu i jej gwaltowne! schlodzenie ciecza), jednak powoduje to ze zeby staja się kruche. Hartowanie odbywa się tylko i wylacznie w obszarze gdzie znajduja się zeby. Operator wklada pojedynczo racki do maszyny i wyciaga je do wozka ktory miesci 104 sztuki

Obrazek
Obrazek

7. Piece
Wozki wkladane są do piecow, poniewaz w nich odbywa się proces odpuszczania. Proces trwa 120 minut. Odpuszczanie ma na celu kilka rzeczy. Odgina czesc w strone przeciwna, do tej w ktorej wygiela ja prostownica, a takze odpuszczanie usuwa mikro pekniecia, nawet te pod powierzchnia

Obrazek

8. Prostownica
Po piecu wozki trafiaja pod wentylaor przemyslowy aby się ochlodzily. Trwa to okolo 30 minut. A stamtad wszystko trafia do prostownicy. Prostownica O ZGROZO prostuje xD. Dzieje się to za posrednictwem kowadelek. Maszyna sama dostosowuje miejsce i sile uderzenia. Jest to tak zwane "waskie gardlo" z uwagi na to, ze proces prostowania może trwac od 10 sekund do... 2 minut. Po wyprotowaniu, racki zrzucane są na podajnik.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

9. Magnaflux
Jest to ciemnia, w ktorej czesci wkladane są pojedynczo do specjalnego urzadzenia. Dziala ono w ten sposob, ze spryskuje ona racka specjalnym plynem w ktorym znajduje się proszek. Nastepnie pod wplywem dzialania elektromagnetycznego (ktore dziala wzdluz oraz takie jak dziala gwint - owija się wokol czesci) i pod wplywem swiatla ultrafioletowego, ww. proszek dostaje się w ewentualne mikropekniecia. Nawet te podpowierzchowne. Dzieki temu mozna odrzucic czesc zanim pojdzie dalej i nie daj boze komus się ukruszy po latach w aucie.

Obrazek
Obrazek

10. Polerka
Tutaj polerka poleruje produkt, zmniejsza srednice o okolo 3-5 mikronow. Po tej operacji czesc jest sliczna i blyszczaca. Zaraz po polerce czesc trafia do demagnetyzera

11. Myjka i kontrola finalna
Rack ponownie przechodzi przez myjke, pierwszy operator mierzy wszystkie parametry czyli: srednice, overpin, kat, dystans. Drugi operator oglada rack z kazdej strony i oglada czy nie maja uszkodzen mechanicznych, a takze skanuje kazda czesc i pakuje je do wysylki.

Obrazek
Obrazek

PS. Moge tez opowiedziec o Pinionach, ale będzie już bez zdjec
PSS Docencie bo pisalem to trooche czasu :D
PSS a tu cos do humoru:

Obrazek

Pozdrawiam
Rafał
Ostatnio edytowano 11 paź 2018, o 20:30 przez Usucki, łącznie edytowano 1 raz
Każdy jest orginalny na swój sposób ;)
Usucki
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 148
Dostał piw: 20
Auto: Colt VI 1.3
Województwo: Śląskie
Góra

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Postprzez zubrin » 11 paź 2018, o 20:26

już myslałem ze bedziesz przerabiać magle z coltów na magle do EVO
KREDYTY SAMOCHODOWE, GOTÓWKOWE, UBEZPIECZENIA PZU 600 603 029
zubrin
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 2489
Lokalizacja: Poznań
Dostał piw: 164
Auto: Colt CA4A
Województwo: Wielkopolskie
Góra

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Postprzez Usucki » 11 paź 2018, o 20:30

Nie nie :p
Każdy jest orginalny na swój sposób ;)
Usucki
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 148
Dostał piw: 20
Auto: Colt VI 1.3
Województwo: Śląskie
Góra

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Postprzez tresorex » 11 paź 2018, o 21:18

Docenione piwkiem :)
Czy taka praca na produkcji nie jest nudna jak codziennie robisz taki sam magiel?
Pomogłem? Polej piwko!




ObrazekREGULAMIN
tresorex
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika
 
Posty: 5752
Lokalizacja: Poznań
Dostał piw: 432
Auto: Volvo V70
Województwo: Wielkopolskie
Góra

Produkcja Racka - elementu maglownicy

Postprzez Usucki » 11 paź 2018, o 21:45

Odpowiem Ci szczerze. Nie. Lubilem prace przy maszynach. W szczegolnosci na szlifierce/drake. Podobalo mi się ustawianie, grzebanie w oleju. Nudno bylo tylko na takich maszynach przy ktorych trzeba bylo stac i czekac na koniec procesu, aby wrzucic kolejna czesc. Podoba mi się ogolnie automatyka/mechanika. Jednak musialem zrezygnowac z pracy w tym miejscu (jak i 30% zalogi z calej firmy) poniewaz pracodawca robil wazystkich w *uja :zly:

Obecnie pracuje w firmie produkujacej filtry DPF na sekcji piece. Wyplata dużo wieksza ale tez i roboty mam dużo wiecej (w zasadzie robie non stop na wysokich obrotach). Do tego w bardzo wysokich temperaturach po 12h. Ale jakps zyje :p
Każdy jest orginalny na swój sposób ;)
Usucki
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 148
Dostał piw: 20
Auto: Colt VI 1.3
Województwo: Śląskie
Góra


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do Dyskusje ogólne


Powrót do Strona główna forum



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

  • Strona główna forum
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO Forum dla graczy