Wątek w trakcie budowy
Samochody koncepcyjne prezentowane przez Mitsubishi Motors na przestrzeni lat.
1. Mitsubishi PX33
Data prezentacji: 1934 r
Okres produkcji: 1934 - 1937 r
Prototyp samochodu osobowego stworzony przez Mitsubishi Heavy Industries, jedną ze spółek późniejszego Mitsubishi Motors. Samochód w 1934 r został zaakceptowany przez japońskie wojsko do użycia militarnego. Był to pierwszy japoński sedan z permanentnym napędem na 4 koła. Wyprodukowano 4 sprawne prototypy, pracowano również nad wersją z silnikiem diesla o pojemności 6,7 l i mocy 69 KM o oznaczeniu 445AD - pierwszym japońskim silnikiem diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
PX33 został w 2006 roku użyty jako narzędzie marketingowe przy okazji premiery czwartej generacji Mitsubishi Pajero. Oba samochody w dniu premiery Pajero widniały obok siebie.
2. Mitsubishi COLT 600
Data prezentacji: 1962 r
Okres produkcji: 1962 - 1965 r
Pięcioosobowy, dwudrzwiowy sedan wyprodukowany przez Shin Mitsubishi Heavy-Industries, Ltd. - jedną z późniejszych spółek Mitsubishi Motors. Samochód posiadał silnik ułożony z tyłu, który napędzał tylną oś. Jednostka to chłodzony powietrzem dwucylindrowy i dwusuwowy silnik benzynowy OHV legitymujący się mocą 25 KM o oznaczeniu NE35A. Colt 600 to pierwszy samochód posługujący się tą nazwą a zadebiutował jako sukcesor Mitsubishi 500 Super Deluxe. Prędkość maksymalna to 100 km/h. Firma zaprezentowała również nadwozie typu convertible (składane cabrio) lecz nigdy nie było ono oferowane w sprzedaży.
Samochód idąc za sukcesami jego poprzednika brał udział w wyścigu "touring cars" w Malezyjskim Grand Prix w 1963 roku zajmując drugie i trzecie miejsce w klasie pojemnościowej do 600 cc. Produkcja zakończyła się w 1965 r na rzecz bardziej nowoczesnego dwusuwowego lecz chłodzonego cieczą Colt'a 800 Fastback.
3. Mitsubishi SSW
Data prezentacji: 1979 r
Mitsubishi SSW czyli Super Space Wagon był siedmioosobowym i pięciodrzwiowym prekursorem późniejszych vanów koncernu Mitsubishi Motors. Gdy Samochód został zaprezentowany w Tokyo 1979 roku od razu wzbudził szerokie zainteresowanie co w późniejszym czasie zaowocowało produkcją Mitsubishi Chariot'a, który bazował na koncepcie SSW.
4. Mitsubishi MP-90X
Data prezentacji: 1985 r
Na temat tego samochodu niestety nie za wiele wiadomo. Oprócz zdjęć samochodu na internecie widnieją tylko szczątkowe zapiski mówiące o tym, że jest to pojazd sportowy z silnikiem benzynowym na pokładzie oraz zaawansowanym jak na tamte czasy systemem komunikacyjnym oraz nawigacyjnym. Istnieją również wzmianki o systemach kontroli trakcji i innych ulepszeniach bezpieczeństwa i kierowania tym pojazdem.
5. Mitsubishi HSR
Okres prezentowania: 1987 - 1997 r
Mitsubishi HSR (Highly Sophisticated-transport Research) to gama pojazdów koncepcyjnych prezentowanych przez Mitsubishi Motors przez 10 lat począwszy od 1987 r a na 1997 r kończąc.
Przez ten okres zaprezentowano 6 różnych odsłon HSR:
- HSR (1987)
Pierwsza odsłona była pokazem zintegrowanych systemów elektronicznych koncernu które obejmowały automatyczną kontrolę toru jazdy, zawieszenia, układu kierowniczego, hamulcowego i pozycji kierowcy w zależności od warunków panujących na drodze oraz pogody. Jednostka napędzająca HSR pierwszej generacji to doładowany 2 litrowy silnik z 16-oma zaworami w układzie rozrządu. Moc wynosiła 295 KM a prędkość maksymalna samochodu wynosiła 300 km/h.
co
-HSR-II (1989)
W drugiej osłonie położono duży nacisk na aerodynamikę pojazdu za sprawą ruchomych spoilerów i "płetw" co zaowocowało współczynnikiem oporu powietrza na poziomie od 0.20 do 0.40 w zależności od ustawienia. Dużo technologii zaprezentowanej w tej odsłonie HSR zostało później zastosowane w Mitsubishi HSX - prekursorze Mitsubishi GTO.
-HSR-III (1991)
Trzecia odsłona samochodu zasilana była 1.6 litrowym silnikiem V6 o oznaczeniu 6A10. Był to najmniejszy silnik V6 w masowej produkcji legitymujący się mocą 140 KM.
-HSR-IV (1993)
Czwarta odsłona posiadała ten sam silnik co jej poprzednik lecz udało się zwiększyć moc jednostki do 180 KM. Pojazd posiadał napęd na cztery koła oraz ABS.
-HSR-V (1995)
Piąta generacja posiadała automatycznie składający się dach typu targa oraz tak jak poprzednicy wiele nowoczesnych systemów elektronicznych wspomagających powadzenie pojazdu oraz wówczas jeszcze prototypowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa GDI który po dopracowaniu problemów z nim związanych trafił później do seryjnej produkcji i został umieszczony między innymi w Mitsubishi Carisma. Była to jednostka czterocylindrowa o pojemności 1.8 l o oznaczeniu ICDIGE.
-HSR-VI (1997)
Szósta odsłona samochodu koncepcyjnego z rodziny HSR posiadała napęd na cztery koła, aktywny dyferencjał sterowany elektronicznie, kontrolę trakcji, ABS, ASR oraz system automatycznej jazdy (autopilot). Pojazd posiadał dzielone drzwi - jedna połowa otwierała się do góry a druga do dołu oraz ruchomą górną część kabiny - gdy samochód stał lub jechał powoli, dach unosił się nieco do góry zwiększając widoczność a także ułatwiając wsiadanie i wysiadanie. Z kolei dzięki bardziej płaskiej pozycji przedniej szyby w trakcie szybkiej jazdy malały opory powietrza i dzięki temu HSR-VI spalał mniej paliwa. Pod przednią szybą była kamera, która analizowała wzrost kierowcy i wysokość, na jakiej znajdują się jego oczy. Na tej podstawie automatycznie dostosowywana była wysokość fotela, a także ustawienie kierownicy. Gdy auto rozpędziło się do dużej prędkości, razem z opuszczającą się górną częścią kabiny opuszczał się także fotel kierowcy i pasażera. Systemy elektroniczne sprawdzały też, czy kierowca nie zasypia za kierownicą (poprzez analizę oczu i powiek). Gdy zachodziło niebezpieczeństwo, że prowadzący wóz może zasnąć, auto ostrzegało go brzęczykiem, a w ostateczności zatrzymywało się. Do napędu samochodu Mitsubishi użyło 2,4-litrowego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa – później jednostka ta zagościła w seryjnych autach koncernu. Moc przekazywana była przez bezstopniową skrzynię biegów.
6.Mitsubishi HSX
Data prezentacji: 1989 r
HSX był niemalże gotowym do seryjnej produkcji samochodem koncepcyjnym będącym bazą dla późniejszego Mitsubishi GTO/3000GT. Bazował na rozwiązaniach technicznych zaprezentowanych w drugiej generacji Mitsubishi HSR. Pod maskę HSX'a trafił silnik 6G72. Była to jednostka V6 o pojemności 3 litrów i systemem doładowania twin turbo osiągająca moc 276 KM oraz 427 Nm momentu obrotowego. Samochód posiadał pięciostopniową manualną skrzynię biegów oraz napęd na cztery koła.
7.Mitsubishi mR. 1000
Data prezentacji: 1991 r
Jeden z prototypów zaprezentowanych w 1991 r będący propozycją kompaktowego samochodu "dla niego i dla niej" do poruszania się po terenie zurbanizowanym. Pojazd ważył zaledwie 650 kilogramów i zasilany był przez 1 litrowy aluminiowy silnik. Samochód posiadał stylistykę retro lecz wyposażony został w niektóre nowoczesne rozwiązania techniczne.
8.Mitsubishi mS. 1000
Data prezentacji: 1991 r
Drugi prototyp zaprezentowany równolegle z mR. 1000. Samochód tak jak jego kolega ważył 650 kilogramów i był napędzany 1 litrową aluminiową jednostką napędową. Różnił się jedynie jeszcze bardziej "uwstecznioną" stylistyką.
9.Mitsubishi Libero EV
Okres prezentacji 1993 - 1996 r
Jeden z gamy pojazdów będących prezentowanych i testowanych na przestrzeni lat a których zasilanie stanowiły alternatywne źródła energii. W tym przypadku był to Lancer oferowany wyłącznie na rynek Japoński pod nazwą Libero EV który wydany został w dwóch wersjach. W pierwszej został wyposażony w akumulator ołowiowy, w drugiej natomiast niklowo-kadmowy. MMC przekazało 28 takich pojazdów spółce Tokyo Electric Power Company, a do końca 1996 sprzedało agencjom rządowym siedem egzemplarzy modelu Libero EV z akumulatorami ołowiowymi w celu testowania nowej technologii.
10. Mitsubishi ESR
Data prezentacji: 1993 r
ESR czyli Ecological Science Research to samochód koncepcyjny o napędzie hybrydowym będącym demonstracją możliwości technologicznych koncernu pod względem poszukiwań alternatywnych źródeł zasilania. Zasilany był przez dwa silniki: spalinową 1.5 litrową jednostkę umieszczoną za tylną osią oraz silnikiem elektrycznym zamontowanym między przednimi kołami. Silnik elektryczny posiadał moc 70 kW, w przedziale pasażerskim znajdowało się 28 baterii alkalicznych które były napełniane prądem przez silnik elektryczny a ten z kolei napędzany był przez silnik spalinowy. Silnik potrafił reinwestować swoją energię kinetyczną oraz absorbował energię słoneczną przez umieszczone na dachu baterie słoneczne.
Samochód posiadał zasięg 1000 km przy zasilaniu hybrydowym przy prędkości 40 km/h używając tylko energii skumulowanej z baterii. GPS mógł przełączać tryb zasilania z hybrydowego do zasilania wyłącznie z baterii podczas wkraczania do terenu zurbanizowanego. Mitsubishi deklarowało maksymalną prędkość pojazdu jako 200 km/h dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza który wynosił zaledwie 0,25.
Przednie światła zostały umieszczone w przednich słupkach tuż nad deską rozdzielczą. Dzięki temu zasięg reflektorów był znacznie większy niż w seryjnie produkowanych samochodach. Przednie drzwi były uchylane do przodu a tylne przesuwały się do tyłu. Jak przystało na ambitny koncept, ESR nie miało środkowego słupka.W wnętrzu było miejsce dla czterech osób, a siedzenia wyglądały całkiem normalnie. Deska rozdzielcza została za to naszpikowana elektroniką.
11. Mitsubishi Field Guard
Data prezentacji: 1993 r
Prototyp Mitsubishi Pajero. Posiadał silnik o pojemności 2,5 litra i automatyczną skrzynię biegów.
12. Mitsubishi Lynx
Data prezentacji: 1993 r
Pojazd koncepcyjny będący dwuosobowym terenowy kei car'em. Pod maską znajdował się czterocylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 0,7 litra z dwudziestoma zaworami w głowicy generujący moc 64 KM. Waga pojazdu wynosiła 750 kg. Samochód posiadał napęd na cztery koła.
13. Mitsubishi MUM 500
Data prezentacji: 1993 r
Dwu osobowy kei car. Pod maską znajdował się 3 cylindrowy silnik o pojemności 0,5 litra którego moc wynosiła 30 KM.
13. Mitsubishi Gaus
Data prezentacji: 1995 r
Prototyp SUV'a zaprezentowany przez Mitsubishi w połowie lat dziewięćdziesiątych. Główny nacisk przy projektowaniu GAUS'a został położony na wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu oraz zapewnieniu komfortu w czasie podróży i praktyczności w użytkowaniu. Znakiem szczególnym są nietypowe, ogromne drzwi od strony pasażera. Składają się one z dwóch części; mniejsza otwiera się ku dołowi, tworząc stopień ułatwiający wejście do środka, a większa w postaci dużego skrzydła otwiera się do góry. Koncept GAUS wyróżnia się także dużą, przeszkloną powierzchnią, dzięki czemu widoczność z pozycji kierowcy powinna być bardzo dobra. Wszystkie zegary i przełączniki umieszczono w osi tunelu centralnego. We wnętrzu są jedynie cztery, indywidualne fotele, a więc pasażerowie nie mogli narzekać na brak komfortu. Dodatkowo przednie fotele dało się obrócić o 180 stopni. Samochód zasilany był przez dwulitrową litrową szesnastozaworową jednostkę benzynową o mocy 211 KM. Napęd przekazywany był na wszystkie koła przez półautomatyczną skrzynię biegów.
14. Mitsubishi MAUS
Data prezentacji: 1995 r
MAUS czyli Mini Active Urban Sandal to dwuosobowy prototyp z segmentu microcar. Silnik to trzycylindrowy benzyniak o pojemności 0,5 litra.
15. Mitsubishi Technas/TETRA
Data prezentacji: 1997 r
Początkowo samochód nazywany Technas a w późniejszym okresie 1997 roku TETRA (Thoroughbred styling Ergonomic multi function interior Technologically advanced sporty performance RISE & All-round information system) to połączenie praktyczności SUV'a z prowadzeniem zwykłego samochodu poprzez zmniejszenie prześwitu między podwoziem a jezdnią oraz ogólnie wysokości pojazdu a przez to i usytuowania środka ciężkości przy jednoczesnym zastosowaniu szerokiego rozstawu osi oraz nisko - profilowych opon. Prototyp napędzany był przez silnik o kodzie 6G72 czyli 24 zaworowe DOHC V6 o pojemności 3 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa GDI. Moc przekazywana była przez półautomatyczną pięciostopniową skrzynię biegów zgodną ze standardem Mitsubishi INVECS-II. Elektronicznie sterowany i permanentny napęd na 4 koła bazował na tym, który został zastosowany w Mitsubishi Legnum VR-4 Wagon (posiadał on centralny sterowany elektrycznie aktywny dyferencjał - YAC). Z Legnum'a również zapożyczono niezależne zawieszenie wielowahaczowe dla każdego z kół, samoregulujący się mechanizm ustawienia tylnego zawieszenia oraz konstrukcję samochodu bazującą na systemie RISE (Reinforced Impact Safety Evolution lub Realized Impact Safety Evolution) zapewniającą większe bezpieczeństwo dla pasażerów w razie wypadku.